Vem äger ditt material?
Är du säker på att det är du som äger ditt material som du skapar i de sociala medierna? Många nätverk har avslöjats ett flertal gånger med att användarna förlorar rättigheterna till sitt eget material. Detta har ansetts vara oetiskt och diskussionerna har varit högljudda från olika håll.
I min värld är skapandet en framgångsfaktor och roten till mycket gott som existerar runtom i världen. Skapandet minskar avståndet mellan människor och stärker de svaga människorna då deras röst på ett mycket enklare sätt förmedlas till omvärlden. Det är på många sätt rörande att höra många av de verklighetsskildringar som ges.
Vet du om du äger ditt material?
Instagram och Facebook äger inte rättigheterna till ditt material. Däremot så har du, i och med att du accepterade licensvillkoren, gett Facebook och Instagram och deras samarbetspartners rättigheterna att använda ditt material (framförallt bildmaterial) och göra vad de vill med detta. Givetvis kan du säga upp ditt konto varpå licensavtalet mellan dig och t.ex. Facebook upphör, men om dina vänner har delat en bild så existerar villkoren mellan dig och Facebook fram tills dess att dina vänner raderar bilden. Krångligt? – Ja absolut, men det finns en en enkel lösning.
Se till att du äger ditt material
Att använda sig av ett bra webbhotell kan hjälpa dig att hålla koll på ditt material samtidigt som du styr hur ditt material syns på Internet. Det är en enorm djungel och det är mycket att sätta sig in i om man vill ha full koll på villkor och regler så rekommenderas du att anlita ett bra webbhotell vilket inte behöver vara nämnvärt dyrt. Har du ett webbhotell äger du alltid ditt material och du har ditt eget utrymme på Internet.
Så här tänker jag kring mitt material och mina hemsidor
Mina hemsidor fungerar som ett nav på ett hjul. Från det navet så sprider jag delar av mitt material till olika nätverk på nätet, främst genom länkar och kanske en tillhörande bild som för mig inte är så privat. I det länkade materialet kan jag sedan publicera lite mer privata bilder tillsammans med lite text och får på så sätt ut mitt budskap dock med fördelen att jag äger mitt material och ingen aktör kan inskränka det.
Men hur gör sökmotorerna när de visar mitt innehåll från min hemsida?
Sökmotorerna skannar en hemsida, går igenom det text och bildmaterial som du har skapat och redovisar ett utkast av detta på sina resultatlistor. Dessa utkast är som en spegelbild av ditt material. Det innebär att, om du raderar ditt material så raderas även spegelbilden (med en viss fördröjning).
Rådgivare och skapare av den här artikeln:
Jonas
PS. Vill du ha fler tips och råd? följ mig på Twitter, Facebook och Instagram. uppdateringar varje dag med tips och råd direkt till dig, gratis!
Taggar: