(O)nyttan med effekter – mina reflektioner


Det finns gigantiska möjligheter med en hemsida idag. Möjligheter som på 90-talet var en fantasi men som idag är verklighet. Folket och företagen bakom IT-bubblan var före sin tid helt enkelt.
 

effekter kan ha en negativ inverkan hos dina besökare på din hemsida
 

Det man inte kunde göra på 90-talet kan man idag, utan några problem, göra och skapa. Du kan idag låta din fantasi bli verklighet och allt kan bli grymt rent artistiskt och vilket kan innebära en sak. Det kan bli problematiskt.
 

Världens största hemsida har minst innehåll

Vet du vad som gör världens största hemsida så populär? -Enkelhet.
Varje dag besöker hundratals miljoner hemsidan trots att det bara finns En logotype, ett forumulärfält, en knapp som besökaren ska trycka på samt ett stycke text undertill. Inget mer. Om du tänker efter förstår du nog att jag menar google.com. Det är idag världens mest populära sajt som lockar all världens internetanvändare till nätets kanske mest simpla hemsida, rent strukturmässigt. Jämför man då med hemsidor som är uppbyggda kring det artistiska blir skillnaden avsevärd samtidigt som besöksnyttan verkar vara ett mindre prioriterat område.
 

Är det fel med bildspel nu då eller?

Om du ser det som såhär. En hemsida är uppbyggd på olika principer. Antingen fyller du den med för hemsidan, färgglatt godis och andra delikatesser. Utifrån det perspektivet blir alla effekter sammantaget desamma som för en människa… Det blir för mycket och onyttigt.
Istället skall du fylla din sajt med nyttiga sallader och frukt som bara gör gott. För det är då din hemsida kommer att må bra i längden.
Så det som jag vill få sagt är att det givetvis inte är fel med ett bildspel. Snarare tvärtom. Det tillhör kategorin nyttiga exempel som kan höja värdet på din sajt. Men om du lägger till funktioner som gör att bilder flashar till, roterar, blinkar etc. då kommer du att få besökaren att tappa suget just för att de omedvetet upplever alla effekter som något avancerat. Har du då besökare som är ovana med att surfa på nätet kommer du med all sannolikhet att skrämma iväg dem. Det är inte bra eftersom din hemsida ska passa en så stor användargrupp som möjligt. Därför finns det ett ord som speglar min åsikt riktigt bra. Användarvänlighet.
 

I slutändan handlar det om informationshantering

Det spelar ingen roll. Ju mer effekter du har, ju mer cool hemsidan är desto fler utesluter du från att använda din sajt. Detta har flera stora aktörer tagit fasta på och helt uteslutit sådant som gör hemsidan cool, häftig och designmässigt i överkant. Utöver exemplet med Google så kan man nämna facebook, twitter, instagram som de största internationella aktörerna. I Sverige har även här stora aktörer exkluderat häftiga effekter t.ex. Nyhetsmedier, banker osv.
 

Hur man hanterar effekter och information på bästa sätt

En personlig webbkonsult ska kunna ge dig de absolut bästa råden på hur du skall använda specialeffekter på din hemsida tillsammans med all information som du vill sprida. Försök att hålla dig till ett tydligt informationsflöde framför så grymma effekter som möjligt för att användarvänligheten på din hemsida skall bli så bra som möjligt.
I samband med rådgivning skall din webbkonsult kunna avgöra vilken väg man skall gå tillsammans för att uppnå dina krav och önskemål om ökat antal besökare på din hemsida, ökat antal konverteringar och så vidare.
 

Vill du diskutera effekternas vara eller icke-vara?

Kommentera artikeln i de sociala medierna under hashtagen #OC4ALL så är jag med i diskussionen!


Rådgivare och skapare av den här artikeln:
Jonas

PS. Vill du ha fler tips och råd? följ mig på Twitter, Facebook och Instagram. uppdateringar varje dag med tips och råd direkt till dig, gratis!


Taggar: