Vilka är dina nyckelord?
Nyckelord är viktigt när du skriver dina inlägg. Varför du ska skriva inlägg har jag reflekterat lite över här. Nyckelord har en verklig betydelse för hur sökmotorerna uppfattar din hemsida, vilken typ av innehåll du har och vad du väljer att fokusera på när det kommer till dina inlägg.
Det är inte bara i dina inlägg du skall fokusera på nyckelord
När du går igenom din hemsida skall du ha klart för dig vilket/vilka (inte för många) ord du vill förknippas med. Driver du ett byggföretag så kan ett nyckelord vara nybyggnation eller husbygge. Har du kommit fram till vilka som är just dina ord så välj då att använda orden sporadiskt över din hemsida, men som jag skrev ovan, inte för mycket. Räknar man på en sidas kompletta textinnehåll så bör inte nyckelordet existera mer än ca. 2,5%.
Använd dina nyckelord tillsammans med dina bilder
Nu är risken stor att jag snöar in mig för mycket på det här med det komplexa men jag hoppas att du förstår mig någorlunda. Använder du WordPress så är det enkelt för dig att implementera bilder i dina inlägg och bland ditt övriga innehåll på din hemsida. Försök att få dina bilder döpta till dina nyckelord, försök ange beskrivande bild- & alt-texter där du får med dina ord. Använder du som sagt publiceringsverktyget WordPress så är detta inga konstigheter och det bör det heller inte vara om du använder något annat publiceringsverktyg. Har du ingen aning om vad jag pratar om så lägg mig ett mail så skall jag försöka beskriva det lite närmare.
Sprid dina nyckelord i dem sociala medierna
Använder du sociala medier (vilket du givetvis bör göra) så försök få ut dina nyckelord även här. Allt ditt innehåll skall alltid förknippas med dina nyckelord OAVSETT var du existerar någonstans. För allt handlar inte bara om sökmotoroptimering utan kontakten med människor. Troligtvis vill du inte förknippas med textilföretag om du är en seriös byggfirma som satsar på att få fler klienter att utföra uppdrag åt.
Vill du få fler tips på hur folk hittar dig?
Följ mig då på Twitter (länk nedan) så får du ännu fler tips på hur du når ut med ditt budskap på nätet.
Rådgivare och skapare av den här artikeln:
Jonas
PS. Vill du ha fler tips och råd? följ mig på Twitter, Facebook och Instagram. uppdateringar varje dag med tips och råd direkt till dig, gratis!
Taggar: