Tips! Så maxar du din närvaro online


Om du på något sätt ska ha en chans att konkurrera med din hemsida, dina sociala nätverk eller dina mailutskick skall du agera som en vinnare. Du måste tänka som en vinnare och verkligen anta den utmaning som du står inför.
 

Så maxar du din närvaro online
 

Därför är det viktigt att du tar till dig mina råd jag ger dig och implementerar dem i din verksamhet och börjar att agera.
 

Det är dina konkurrenter som avgör din aktivitet online

När dina konkurrenter agerar på ett visst sätt bör din aktivitetsnivå vara minst på samma nivå. Men då kommer du inte att segra, du kommer bara att dela på kakan.
Anledningen till att du läser den här artikeln (antar jag) beror på att du vill hävda dig mot dina konkurrenter men även få ett oslagbart försprång mot dem.
Om det är så anser jag att du måste agera som en segrare på nätet. Du måste vara online-mästaren. Din aktivitetsnivå måste vara i jämförelse med en OS-medaljörs insats i de tävlingar som hon deltar i. Är verkligen din närvaro på samma nivå som en elitidrottares insats i sin träning och tävling?
 

Vem som bestämmer hur mycket arbete du ska lägga ner på din närvaro online avgör dina konkurrenter. Postar dina konkurrenter i genomsnitt 2 blogginlägg i veckan kommer du aldrig att ha en chans om din aktivitet ligger på 1 inlägg i veckan. Du måste upp till minst 2 och gärna fler inlägg än så. Då är du med i konkurrensen om besökarna på Internet.
 

Man kan jämföra äpplen och päron

I din iver med att skapa ursäkter för att slippa arbeta med ditt konkurrenskraftiga innehåll på nätet säger du kanske till dig själv att man inte kan jämföra en OS-medaljör och din aktivitet på t.ex din hemsida. Det kan stämma i de fall du inte vill slå dina konkurrenter. Annars är jämförelsen exemplarisk. Den stora frågan är snarare Vad vill du?
 

Skapa en vinnarplan

Goda resultat kommer aldrig utan planering och målmedvetenhet. Så också på Internet. Därför är mitt viktigaste råd att du måste skapa en plan för din aktivitet. Med hjälp av din planering blir det lättare att nå dina mål. Så sätt upp strategiska mål och en struktur för hur ofta inlägg ska skrivas, hur ofta du ska vara aktiv på de sociala medierna och vilket innehåll du vill sprida. Installera appar som hjälper dig att schemalägga dina inlägg på facebook och twitter.
 

Skapa vinnarrutiner

Med hjälp av goda rutiner kommer du att komma riktigt långt. Tro mig. Jag är det goda exemplet på att rutiner hjälper mig att utvecklas. Då kan jag lova dig att det även kommer att hjälpa dig. Baserat på din vinnarplan skall du även bygga upp rutinerna. Skriv tre inlägg i ett svep och schemalägg dem. Om du skriver dem på söndag kväll så har du hela veckan avklarad på kanske 1, 2 timmar och du får tid över till din kärnverksamhet.
 

Tag kontakt med människor online

Våga ta kontakt med okända människor online. Det är de okända individerna som en dag skall bli dina kunder och utifrån den kunskapen bör du göra allt för att få trafik till din hemsida och därifrån locka med bra erbjudanden.
När du tar kontakt med människor så visa vad du är bra på, visa att du vill hjälpa dem och påtala varför du är bra för dem.
 

Har du något ämne som du vill att jag tar upp? Hör av dig till mig på jonas@oneconsultant.se


Rådgivare och skapare av den här artikeln:
Jonas

PS. Vill du ha fler tips och råd? följ mig på Twitter, Facebook och Instagram. uppdateringar varje dag med tips och råd direkt till dig, gratis!


Taggar: