Styrkan med nyhetsbrev


Nyhetsbrev är en sak. Bra nyhetsbrev är en helt annan. Så hur du utformar ditt nyhetsbrev har allt att göra med om ditt mail hamnar i papperskorgen eller det du allra helst vill, att det faktiskt blir läst och att mottagaren klickar på dina länkar.
 

Här förklarar jag styrkan med nyhetsbrev
 

Hur sätter du upp målen med ditt nyhetsbrev?

Saknar du tydliga mål med ditt mail så vet du inte direkt vad du vill med ditt utskick. Det kommer garanterat inte att hjälpa dig och ditt utskick är meningslöst.
Ett tydligt mål kan vara att du vill få fler besökare till din webbplats. Ett annat mål kan vara att du vill att fler köper en viss typ av vara. Ett ytterligare mål kan vara att du vill att så många som möjligt anmäler sig till ett specifikt event. Oavsett vad, bör du alltid ha ett tydligt mål med ditt utskick. För det är endast då du vet vilka åtgärder som behöver göras.
 

Det är viktigt att du samlar på dig mailadresser

Så fort du får chans skall du fånga upp personers mailadresser så att du kan bygga upp en samling med mottagare av dina nyhetsbrev. Det är här som du har en enorm potential med att få fler kunder, fler besökare och fler prospekt. Ju fler mailadresser du har desto fler mottagare får du och det resulterar i fler möjligheter att nå ut med just Ditt budskap.
 

Fyll ditt nyhetsbrev med saklig och vettig information

Alla dina mailadresser är ingenting värt om du inte fyller dina utskick med bra innehåll. Utan vettigt innehåll åker mailet direkt i papperskorgen. Det känner du säkert igen? – Eller? Läser du alla nyhetsbrev eller läser du alla intressanta nyhetsbrev?
Om du tror att du kommer att få fler kunder genom att skicka utkast av din produktkatalog är du och vandrar på fel väg. Du kommer då att marginalisera dina möjligheter vilket innebär att nyhetsbrevet saknar den effekt du önskar. Tvärtom, så vill du att dina utskick skall vara så inflytelserika som möjligt och skapa någon form av handling varpå du måste fylla upp dina utskick med, för dina läsare intressant och matnyttig information.
 

Lär känna din publik

När du har fått upp en publik skall du, så gott det går lära känna dina läsare. Det gör du smidigast via undersökningar och direktkontakt. Uppmana till action av de som läser genom att be dem klicka på länkar eller svara på ditt mail. På så sätt kan du anpassa ditt innehåll i framtida utskick och det gör att läsarna känner sig uppskattade, tillgodosedda och utskicken känns personligt framtagna.
 

Jag hoppas att du har fått lite mer kött på benen. Har du några frågor om dagens innehåll är du varmt välkommen att höra av dig till mig!


Rådgivare och skapare av den här artikeln:
Jonas

PS. Vill du ha fler tips och råd? följ mig på Twitter, Facebook och Instagram. uppdateringar varje dag med tips och råd direkt till dig, gratis!


Taggar: