Vilken underbar känsla!


Vilken känsla att komma in på din hemsida! Den känns så inspirerande, så magisk på något sätt, den säger allt om dig och ditt företag bara vid första anblicken. Om inte annat så är det så det ska kännas och det är den känslan som vi, som arbetar med webbdesign försöker få våra klienter att förstå värdet av. Men det är inte så enkelt som det kan låta.
 

En hemsidas budskap förmedlas med en känsla
 

Känslan sitter i grundstrukturen

En bra grundstruktur är A o O när det kommer till att skapa den rätta känslan för dina besökare. Hur många spalter skall din hemsida bestå utav? Hur många olika designmallar skall vara tillgängliga för dina undersidor? En advokats hemsida skall ha en struktur medan en ridklubb lämpligtvis bör ha en annan eftersom en advokat vill förmedla en känsla av hög seriositet medan ridklubben vill förmedla känslan av nöje och glädje.
 

Känslan arbetas fram med färgval

Med färgval så arbetar man fram den riktiga känslan. Allt baserat på en eventuell grafisk profil (Du har väl en grafisk profil?). Färger säger nämligen allt om ditt företag och detta hjälper till att skapa den rätta känslan för dina besökare. Består din logotype av färgerna grönt och blått så skall dessa färger vara framträdande på din hemsida så att besökaren känner igen ditt företag på ett par sekunder.
 

En känsla byggs upp med beskrivande texter

När grundstrukturen är färdig och när designen arbetats fram så utvecklar man känslobudskapet med hjälp av texter. Jag skall ta exemplet ovan med advokatbyrån och ridklubben.
Om man inte förmedlar ett seriöst budskap i texten till besökaren kan man lätt anta att en advokatbyrå inte är seriös.  
Advokatbyrån: Här på CJ advokatbyrå har vi fantastiskt roligt med våra klienter, vi åker på läger och ser till att alla trivs i en miljö där glädje är vårt budord 
Ridklubben: Här på CJ ridklubb erbjuder vi enskilda samtal kring ridning samtidigt som vi behandlar din upplärning med stor diskretion. Alla lektioner behandlas med hög sekretess och våra lärare har full tystnadsplikt.

 
Som du förstår är det textbaserade budskapet en viktig del i att skapa en känsla som väcker intresse och leder till en konvertering (kunden kontaktar dig/anlitar dig). Exemplet ovan visar på att allt kan gå fel om man inte arbetar igenom sin text och ser till att budskapet matchas med resterande innehåll på din hemsida. Dels med designen och grundstrukturen men även med bilderna.
 

Utveckla en känsla med fantastiska bilder

I samband med att man skapar designen tar man fram fantastiska bilder som hjälper till att förmedla budskapet till dina besökare. Bilder säger (jag har skrivit det förr) mer än tusen ord så därför är det idag väldigt populärt att arbeta med bilder när man tar fram en ny hemsida eftersom bilder idag kan utgöra en stor del av själva designen. Förr använde man bilder som bilagor. Idag är bilder viktiga designelement.
 

Hur vill du att din nästa hemsida ska se ut?

Hur vill du att din nästa hemsida ska se ut? Söker du på google på website inspiration så kan du se riktigt grymma hemsidor som är välutvecklade och väldesignade. Allt för att besökaren skall få den rätta känslan!


Rådgivare och skapare av den här artikeln:
Jonas

PS. Vill du ha fler tips och råd? följ mig på Twitter, Facebook och Instagram. uppdateringar varje dag med tips och råd direkt till dig, gratis!


Taggar: