Hur analyserar du dina siffror?


Analyserar du dina siffror som din hemsida genererar? – Om inte… Varför då? Har du en hemsida kan du få ut väldigt mycket information baserat på dina besökares beteenden på hemsidan och kan utefter detta anpassa din hemsida så att du ökar din konvertering. Eftersom att allt är mätbart så bör det vara en självklarhet att du på något sätt analyserar all den statistik som finns att tillgå.
 

Det är viktigt att man analyserar sina besökare för att ta fram statistik för din hemsida

 

Ett bra verktyg för att analysera

Ett bra verktyg för att analysera dina besökares beteenden på din hemsida eller webbutik är Google Analytics.. Verktyget är ett premiumverktyg som erbjuds helt gratis till dig som ansvarig för en sajt.
 

Med hjälp av Google Analytics kan du mäta i stort sett allting. Besökarstatistik uppdelat på unika besökare och återkommande dito. Du kan kontrollera vilka sidor som besökarna är inne på, hur länge de befinner sig på din hemsida, avvisningsfrekvens och mycket, väldigt mycket mer. Annonserar du även med hjälp av Google AdWords får du här en mer anpassad version utefter din användning av verktyget.
 

Det första du ska fokusera på när du analyserar

Det första och absolut viktigaste du skall tänka på i din analys är att du kontrollerar hur många besökare du har. När du har koll på det delas besöksstatistiken upp i ”Besökare” och ”Unika besökare”. Hur många som är unika eller återkommande baseras på en del tekniska egenskaper som bland annat sätts i en så kallad cookie. Men generellt sett kan man tänka såhär. En unik besökare är en, för hemsidan okänd besökare medan en besökare i analysens värld är en besökare, känd som okänd. Det som många gånger är mest intressant är hur stor andel som är unika besökare då detta kan ge en indikation på om några nya individer har hittat till din hemsida – Kort och gott, om de åtgärder du har ordnat med ger något resultat.
 

Hur många besökare vill du ha?

Hur många besökare vill du ha till din hemsida? Det är en fråga du bör ställa dig och sedan göra någonting åt. Alla de stora företagen analyserar sina siffror konstant. Den anställer folk för ändamålet. Det är givetvis inte något krav för dig tack vare alla de verktyg som existerar och som finns tillgängliga. Många gånger så erbjuder även webbhotell den här lösningen vilket kan vara bra att börja med. Sedan kan det vara värt en tanke att gå över till något mer avancerat.
 

Vill du ha fler tips som det här? – Prenumerera på mitt grymma nyhetsbrev idag!


Rådgivare och skapare av den här artikeln:
Jonas

PS. Vill du ha fler tips och råd? följ mig på Twitter, Facebook och Instagram. uppdateringar varje dag med tips och råd direkt till dig, gratis!


Taggar: